Parlament Europejski chce pomóc w tym, aby cenniki przesyłek kurierskich zagranicę były konkurencyjne i przystępne – zarówno dla sklepów internetowych, jak i klientów indywidualnych. Jak zamierza na to wpłynąć ta unijna instytucja? Dlaczego ceny wysyłek zagranicę wydają się być palącym problemem?

Przesyłki kurierskie w UE – aktualne problemy i wyzwania

Powodów jest kilka. Niestety, jako konsumenci, nadal zbyt rzadko decydujemy się na zakup produktów online w innych krajach unijnych. Jako przedsiębiorcy sprzedający w internecie z kolei, nie realizujemy sprzedaży zagranicznej, gdyż konkurencyjność cen produktów po dodaniu horrendalnych cen za wysyłkę, dyskwalifikuje nas w oczach klienta docelowego. Okazuje się, że niekiedy stawka za przesyłkę zagraniczną jest równa pięciokrotności ceny za przesyłkę krajową. Oprócz tego dochodzi niestety do bardzo znaczących różnic cenowych w zależności od kraju wysyłki. Czasem są one nieadekwatne do odległości.

Członkowie Parlamentu Europejskiego pochylili się na szczęście nad tą kwestią i uznali, że taka sytuacja jest nie do przyjęcia.

Sposób na tanie przesyłki zagraniczne?

Rozsądne ceny za wysyłkę paczek w Unii Europejskiej to nie marzenie ściętej głowy – zapewniają europarlamentarzyści. Mają pomysł, jak doprowadzić do ujednolicenia stawek i ustalenia rozsądnych polityk cenowych w krajach unijnych.

Rozporządzenie przyjęte w marcu 2018 zobowiązuje firmy realizujące przesyłki kurierskie zagraniczne do udostępniania swoich cenników usług. Podstawową potrzebą na unijnym rynku dostaw paczek jest przejrzystość. Aby stało jej się zadość, dostępna ma być specjalna strona Komisji Europejskiej, która będzie stanowiła źródło wiedzy dla osób i firm, które chcą porównać ceny i wybrać najbardziej optymalne oferty. Istnieje możliwość, że tak daleko posunięta jawność ukróci bezzasadne windowanie cen przez nieuczciwych operatorów.

Firmy zajmujące się wysyłkami zagranicznymi, zatrudniające powyżej 50 osób, będą musiały udostępniać dane takie jak: obroty, ilość dostarczonych przesyłek, ale także szereg innych informacji, bezpośrednio odnoszących się do standardów obsługi klienta (między innymi obsługi reklamacyjnej) i współpracy z partnerami (podwykonawstwa).

Kiedy Rada Europejska zatwierdzi wspomniane rozporządzenie, możemy oczekiwać wyżej wymienionych kroków. Miejmy nadzieję, że przełożą się one na faktyczną transparentność działań podmiotów z branży, a tym samym na wzrost zainteresowania konsumentów paczkami zagranicznymi i ich dostępność cenową.

Dobrze byłoby, aby w XXI wieku koszt przesyłki kuriera za granicę nie odwodził klienta od zakupu online w innym kraju UE.